Strona główna / Aktualności / Znaczenie Employer Brandingu

Znaczenie Employer Brandingu

16.11.2015

Employer branding

Proces globalizacji jak i zawrotne tempo rozwoju i życia społeczeństwa mają bezpośredni wpływ na przedsiębiorstwa. Firmy muszą mierzyć się z nieustającymi zmianami oraz coraz większą konkurencją. Chcąc pozostać w czołówce, a nie gdzieś na uboczu przedsiębiorstwa szukają sposobów by utrzymać się na powierzchni.

Ostatnio firmy borykają się z deficytem wartościowych pracowników oraz nieefektywnym procesem rekrutacji. W dzisiejszych czasach świadomość potencjalnego pracownika jest o wiele bardziej rozwinięta przez co zdaje on sobie sprawę ze swojej wartości. Taki stan rzeczy sprawia, iż osoba zatrudniona w firmie staje się bardziej wymagająca względem swojego pracodawcy. I o dziwo wcale nie zawsze chodzi tutaj o pieniądze.

Jednym z możliwych rozwiązań powyższych problemów jest Employer Branding. Od razu warto zaznaczyć, iż nie jest to żaden złoty środek, który jest wstanie rozwiązać wszystkie problemy firmy, ale znacząco może przyczynić się do wzrostu wartości wizerunku firmy – jako atrakcyjnego pracodawcy.

Co to jest employer branding?

Employer branding nie posiada swojego odpowiednika w języku polskim i jest on stosunkowo młody w porównaniu do innych narzędzi marketingu. Wiąże się on z działaniami podejmowanymi przez przedsiębiorstwa, które mają na celu budowanie pozytywnego wizerunku firmy jak i tworzenie atrakcyjnego środowisko dla rozwoju karier pracowniczych.

Działania Employer Brandingowe można podzielić na dwa rodzaje, które dostosowuje się do typu społeczności do, której firma chce trafić:

  • Employer Branding Wewnętrzny – skierowany do obecnych pracowników firmy. Skupia się głównie na stworzeniu przyjaznej atmosfery pracy i możliwości rozwoju. Do działań z tego zakresu możemy zaliczyć organizację wyjazdów integracyjnych, wydawanie gazetek firmowych oraz inwestycje w kapitał ludzki, np. w postaci szkoleń.
  • Employer Branding Zewnętrzny – skierowany głównie do potencjalnych pracowników. Celem tych działań jest stworzenie wizerunku firmy jako atrakcyjnego pracodawcy. Jest to między innymi uczestnictwo w targach pracy, aktywna promocja firmy na uczelniach wyższych oraz dbanie o efektywne i trafiające do grupy docelowej ogłoszenie rekrutacyjne.

Employer branding a rekrutacja

Niewielu z nas zdaje sobie sprawę, że proces rekrutacji bardzo wiele mówi nam o samej firmie. Jeżeli dobrze się ten proces przemyśli i zaplanuje może stać się on kampanią wizerunkową przedsiębiorstwa, a nawet jej znakiem rozpoznawczym.

W dzisiejszych czasach dominująca rolę przejmują media elektroniczne. Coraz więcej osób poszukuje pracy za pomocą portali rekrutacyjnych, które dają pracodawcom o wiele więcej możliwości aktywnego budowania wizerunku niż prasa po znacznie niższych kosztach. Stąd też, coraz więcej firm przenosi swoje kampanie rekrutacyjne do Internetu traktując ogłoszenia prasowe jako drugorzędne źródło aplikacji.

Internet pozwala na tworzenie i publikowanie bardzo atrakcyjnych wizualnie ogłoszeń rekrutacyjnych, zawierających już nie tylko treść i grafikę, ale nawet multimedia. Na podstawie jakości ogłoszeń wielu potencjalnych kandydatów wyrabia sobie pierwsze opinie o firmie. Warto więc zainwestować w niebanalny projekt, który będzie wyróżniał dane ogłoszenie na tle konkurencyjnych oraz sprawi, że kandydat zapamięta właśnie to jedno z setki przeglądanych.

Sam proces rekrutacyjny i sposób jego przeprowadzania może w znaczący sposób wpłynąć na wizerunek firmy wśród osób poszukujących pracy. Internauci dzielą się swoimi doświadczeniami na forach oraz listach dyskusyjnych, często ogólnie dostępnych i dobrze pozycjonowanych. Warto zadbać o to, by opinie na nich publikowane były pozytywne. Jedną z rzeczy, która irytuje osoby poszukujące pracy jest brak informacji co dzieje się z ich aplikacją i długotrwały brak kontaktu z pracodawcą. Warto więc odpowiadać na otrzymane oferty informując poszczególne osoby o ich zakwalifikowaniu (bądź nie) do kolejnego etapu. W przypadku rozbudowanego projektu rekrutacyjnego niezbędne może stać się wykorzystanie odpowiedniego systemu rekrutacyjnego.

Rozwój mediów elektronicznych oraz coraz większe zaawansowanie technologiczne, pozwalają na zmniejszenie kosztów rekrutacji i działań employer branding przy jednoczesnym wzroście ich efektywności. Dlatego warto zwrócić się w stronę nowych rozwiązań technologicznych i śmiało spoglądać w przyszłość.

Używając jednego z narzędzi marketingu – Employer brandingu ułatwiamy sobie drogę do sukcesu. Zdobywając i tworząc wieź ze swoimi pracownikami znacząco przyczynimy się do wzrostu wartości firmy, a co za tym idzie zdobycia realnych i namacalnych dowodów, które będą nas informować o słuszności dbania o dobry wizerunek firmy na rynku jak i wewnątrz organizacji.